سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، بنده ای را که دهان خود را می گشاید و می گوید : «بارالها ! به من روزی بده» ؛ ولی دست از طلبِ روزی می کشد، دشمن می دارد . [.امام علی علیه السلام] 
»» حجه

 

خوب بهتره بحث خودمون رو پیش بگیریم ببخشید طول کشید آخه این اینترنت دانشکده ما گاهی وقتها قاط میزنه بعضی وقتها هم که دیمی هستش خلاصه خیلی ما رو اذیت میکنه بگذریم؛  قرار بود در مورد امام زمان در احادیث و روایات صحبت کنیم بهتر است ابتدا برویم سراغ کلمه "حجت" و بحث در مورد این کلمه در روایات و در لغت نامه های عربی؛

 

در لسان العرب در مورد کلمه "الحجه" میخوانیم:

 

و احْتَجَّ بالشی‏ءِ: اتخذه حُجَّة؛ قال الأَزهری: إِنما سمیت حُجَّة لأَنها تُحَجُّ أَی تقتصد لأَن القصد لها و إِلیها؛ و کذلک مَحَجَّة الطریق هی المَقْصِدُ و المَسْلَکُ.

در المنجد می خوانیم:

الحجه: ج حجج و حجاج ، البرهان      و عند العامه صک البیع الذی یکتب للشاری

در المعجم الوسیط می خوانیم:

الحجه: الدلیل و البرهان، صک البیع، العالم الثب، عندالمحدثین: من احاط علمه بثلثامئه الف حدیث متنا و اسنادا و باحوال رواته جرحا و تعدیلا و تاریخا

در تاج العروس می خوانیم:

الحجه: الدلیل و البرهان و قیل ما دفع به الخصم و قال الازهری:الحجه: الوجه الذی یکون به الظفر عندالخصومه و انما سمیت حجه لانها تُحَج ای تقتصد لان القصد لها و الیها، و جمع الحجه  حجج و حجاج

 

خوب معنای لغوی را فهمیدیم همانگونه که مشاهده می شود حجه به معنای دلیل و برهان آمده و در جای دیگر به معنای کسی که از او احتجاج میشود به کار رفته و گفته شده که هدف اوست و حرکت به طرف اوست اینها معانی لغوی این لغت در لغت نامه های عربی بود حال بپردازیم به معنای آن در احادیث و ببینیم که کدامیک از معانی فوق در احادیث مد نظر است آیا در احادیث نیز همین مانی مد نظر هستند یا مفهوم دیگری نیز به آن اضافه شده است.

برای فهم معنای این لغت در احادیث باید چند حدیث را که این لغت در آنها به کار رفته را در کنار هم قرار دهیم و مقایسه کنیم تا معنای واقعی آن روشن شود.(بدیهی است که برای اختصار احادیث را تقطیع کرده ام)

 

الکافی     1     15    کتاب العقل و الجهل .....  ص : 10

 إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ

 

الکافی     1     72    باب حدوث العالم و إثبات المحدث ....

لَیْسَ لِمَنْ لَا یَعْلَمُ حُجَّةٌ عَلَى مَنْ یَعْلَمُ وَ لَا حُجَّةَ لِلْجَاهِلِ

 

 

 

الکافی     1     79    باب حدوث العالم و إثبات المحدث ....

الَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّکَ إِمَامٌ وَ حُجَّةٌ مِنَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ أَنَا تَائِبٌ مِمَّا کُنْتُ فِیهِ

 

الکافی     1     145    باب النوادر .....  ص : 143

کُنْتُ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ ع فَأَنْشَأَ یَقُولُ ابْتِدَاءً مِنْهُ مِنْ غَیْرِ أَنْ أَسْأَلَهُ نَحْنُ حُجَّةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ بَابُ اللَّهِ وَ نَحْنُ لِسَانُ اللَّهِ وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ وَ نَحْنُ عَیْنُ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ وَ نَحْنُ وُلَاةُ أَمْرِ اللَّهِ فِی عِبَادِهِ

 

 

الکافی     1     178    باب أن الأرض لا تخلو من حجة ..... 

 وَ اللَّهِ مَا تَرَکَ اللَّهُ أَرْضاً مُنْذُ قَبَضَ آدَمَ ع إِلَّا وَ فِیهَا إِمَامٌ یُهْتَدَى بِهِ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ حُجَّتُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ لَا تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَیْرِ إِمَامٍ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَى عِبَادِهِ

 

 

الکافی     1     188    باب فرض طاعة الأئمة ع .....  ص : 85

فَعَرَفْتُ أَنَّ الْقُرْآنَ لَا یَکُونُ حُجَّةً إِلَّا بِقَیِّمٍ

 

 

الکافی     1     189    باب فرض طاعة الأئمة ع .....  ص : 85

السَّامِعُ الْمُطِیعُ لَا حُجَّةَ عَلَیْهِ وَ السَّامِعُ الْعَاصِی لَا حُجَّةَ لَهُ وَ إِمَامُ الْمُسْلِمِینَ تَمَّتْ حُجَّتُهُ وَ احْتِجَاجُهُ یَوْمَ یَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ

 

با در نظر گرفتن روایات فوق میفهمیم که منظور از حجت دلیل و برهان قاطع؛ محل احتجاج و کسی که به او احتجاج میشود می باشد.

 

 خوب سرتون رو درد آوردم مبحث بعدی ما در مورد "امام زمان(عج) و خالی نشدن زمین از حجت خدا" میباشد. ما رو همراهی کنید نظر دادن هم یادتون نره.

 

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من انصاره و اعوانه و مقویه سلطانه



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید حسن هاشمی ( دوشنبه 83/9/9 :: ساعت 3:28 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

سر کاریم یا راهمون رو گم کردیم
کلام یعنی چه؟!!!
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 7
>> بازدید دیروز: 19
>> مجموع بازدیدها: 95118
» درباره من «

نکته نغز

» فهرست موضوعی یادداشت ها «

» آرشیو مطالب «
آرشیو 1
تابستان 1386
بهار 1386
پاییز 1385
تابستان 1385
بهار 1385
زمستان 1384
تابستان 1384
بهار 1384
زمستان 1383
پاییز 1383

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «






» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» طراح قالب «